ایزایمر

پیشگیری از آلزایمر

کمک به مراقبت

نورون های نابالغ در مغز های بالغ

Facebook
Twitter
LinkedIn

کشف نشانه‌های مولکولی از وجود نورون‌های نابالغ در مغز انسان در طول زندگی-تعداد قابل‌ توجهی نورون‌ نابالغ در تمام طول عمر انسان در هیپوکامپ وجود دارند.

تیمی به سرپرستی محققان دانشکده پزشکی پرلمن در دانشگاه پنسیلوانیا بااستفاده از تکنیک‌های پیشرفته نشان داده‌اند که در منطقه‌ی هیپوکامپ مغز یک فرد بالغ، تعداد قابل توجهی نورون‌ نابالغ وجود دارند که در طول عمر، حفظ می‌شوند. بر اساس این یافته‌ها امید است که مناقشه طولانی‌مدت در مورد احتمال وجودعصب‌زایی در مغز افراد بزرگسال، یعنی تولید نورون‌های نابالغ جدید در مغز انسان بالغ را حل کند.

نورون زایی در مغز

وجود عصب‌زایی در بزرگسالان، برای دهه‌ها مورد بحث بوده. برای تقریباً یک قرن، دانشمندان علوم اعصاب تصور می‌کردند که وقتی مغز پستانداران بالغ می شود، دیگر هیچ نورون جدیدی در آن به وجود نمی اید و نورون‌های موجود باید تا پایان عمر دوام بیاورند. در نهایت، مطالعات شروع به ارائه شواهدی از نورون‌های تازه تولید شده و نابالغ در مغز موجود بالغ موش، انسان و سایر پستانداران، به ویژه در ناحیه بویایی و در هیپوکامپ کردند. نورون‌های نابالغ، در هیپوکامپ مورد توجه بوده و هستند؛ زیرا این ناحیه مغز نقش عمده‌ای در یادگیری، حافظه و تنظیم خلق و خو دارد و در مغز افراد مبتلا به آلزایمر تحلیل می‌رود. محققین اعلام‌داشته‌اند که نورون‌زایی در مغز بسیاری از پستانداران و در طول زندگیشان، اتفاق می‌افتد و نقش مهمی را در زمینه‌ی پلاستی سیتی مغزی و توانایی‌های منطبق با تغییر و انطباق را برعهده دارد.

نقش ژن ها

محققان، الگوی گسترده‌ای از فعالیت ژن‌ها در سلول‌های گرانولی نابالغ را یافتند و نشان دادند که چگونه این الگو در طول پیری طبیعی تغییر می‌کند، این الگو بین انسان و موش متفاوت است و همچنین در بیماری آلزایمر نیز تغییر می‌کند. محققان دریافتند که نسبت سلول‌های گرانولی نابالغ در بین تمام سلول‌های گرانولی در مغز مبتلا به آلزایمر به میزان زیادی کاهش می یابد. این توانایی بسیار ارزشمند که در مغز پستانداران رخ می‌دهد؛ در ترمیم مغزی، به‌ویژه در هنگام رخ دادن آسیب‌های مرتبط با مغز، بسیار حائز اهمیت است و بر شناخت و دانش ما از بیماری‌هایی مانند آلزایمر و زوال‌عقل تاثیرگذار می باشد.

این یافته‌ها بحث‌های طولانی‌مدت پیرامون نورون‌زایی در بزرگسالان را خاتمه می‌دهد و همچنین راه را برای مطالعه عمیق‌تر نورون‌زایی در بزرگسالان و نقش آن در حافظه، خلق و خو، رفتار و اختلالات مغزی، هموار می کند.

منابع:

nia.nih

nature.com

مطالب مشابه ، بیشتر بخوانید

تشخیص آلزایمر با آزمایش ادرار

آزمایش ادرار راهی موثر برای تشخیص بسیاری از بیماری های مرتبط با مجاری ادراری و گردش مواد است. اینبار ارتباط بین ادرار و آلزایمر و سایر دمانس ها محققان را شگفت زده کرد.

تست ریسک سنجی آلزایمر